Podejście do muzyki w protestanckiej tradycji mocno różniło się w zależności od postawy głównych reformatorów: Marcina Lutra (1483–1546) i Jana Kalwina (1509–1564). Śpiew i akompaniament miały do spełnienia różne funkcje w założonych przez nich kościołach. W opinii Kalwina muzyka nie miała wielkiego znaczenia. Dopuszczał śpiew, ale bez organów. Wykonywanie muzyki instrumentalnej w kościele uważał za niewskazane. Luter przeciwnie, chciał aby muzyka była wszędzie. Twierdził, że powinna towarzyszyć nie tylko zwiastowaniu Ewangelii, ale być obecna we wszystkich ewangelickich domach i w szkołach podczas nauczania religii.
Takie podejście niemieckiego reformatora zaowocowało wielkimi osiągnięciami muzyki ewangelickiej (Schütz, Bach, Haendel) oraz powstaniem tysięcy przykościelnych chórów i orkiestr wykonujących muzykę sakralną. Muzyka ta towarzyszyła również mieszkańcom Zaborowa. Działająca przy parafii orkiestra dęta (Posaunenchor), stanowiła jedno z wielu ogniw łączących lokalną wspólnotę. Na fotografii muzycy prezentują się na tle budynku kościoła wraz z członkami zarządu parafii. W środku siedzi pastor Friedrich Schmidt (1892-1961), pierwszy kierownik alumnatu ewangelickiego w Lesznie.
nr inw. MLFa 3559/191
W zbiorach Muzeum Okręgowego w Lesznie od 2020 roku, dar
D.Cz.